Doprava a mobilita
Mít možnost mobility znamená mít přístup,nejen se dostat z místa na místo. Prostřednictvím různých dopravních prostředků mají lidé možnost žít plnohodnotný život a zapojit se do společnosti díky lepšímu přístupu ke vzdělání, zaměstnání, zdravotní péči a volnočasovým aktivitám.
Je to právě možnost přemístění zboží a lidí , které vedlo k převratu světové ekonomiky a globalizaci obchodu. Mobilita změnila způsob života a nadále formuje existenci miliard obyvatel měst.
Sítě městské dopravy tvoří páteře měst a propojují jejich základní prvky. I když v městských oblastech žije stále více lidí, udržitelná mobilita se stává jednou z hlavních městkých výzev, se kterou je třeba se vypořádat. Díky zdokonalení energeticky úsporných průmyslových technologií, výrobě jaderné energie a nahrazování tradičních zdrojů energie (zejména prostřednictvím obnovitelných zdrojů) se celkové emise skleníkových plynů v evropských městech snižují. Ve srovnání s tímto se však emise skleníkových plynů z dopravy za posledních několik let zvýšily, a to zejména v důsledku nárůstu silniční dopravy, který nebyl vyvážen pokrokem v rámci energetické účinnosti motorů a obnovou vozového parku.
Tyto dopady nejsou zřejmé pouze v globálním měřítku prostřednictvím emisí skleníkových plynů, ale také v městských oblastech s vysokou hustotou zalidnění prostřednictvím dopravních kongescí, zabraného, jinak využitelného městského prostoru, hlukové zátěže, emitovanými znečišťujícími látkami, ztrátou času atd.
Současně dochází k rozšíření různých druhů dopravy a integrovaného multimodálního systému. Ať už se jedná o městské nebo příměstské cestování, občané mají stále větší mobilitu a jejich potřeby se stále častěji mění.
Nejen z těchto důvodů se Evropská Unie rozhodla přijmout Strategii udržitelné a inteligentní mobility, která usiluje o výrazné snížení negativních dopadů dopravy a mobility. v příštích 30 letech, prostřednictvím rozsáhlé sady vzájemně provázaných a podporujících se 82 akcí zaměřených na to, aby uživatelé byli na prvním místě a byli jim poskytovány cenově dostupnější, přístupnější, zdravější a čistší alternativy a aby se tak zároveň oživil jeden ze sektorů, který byl silně zasažen koronavirovou pandemií.
Na sklonku roku 2020 představila Evropská komise (EK) „Strategii udržitelné a inteligentní mobility“, která navazuje na Zelenou dohodu pro Evropu, jejímž cílem je, aby se Evropa stala do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Evropská města se jako oblasti s největším počtem emisí spojených s dopravou stala hlavními aktéry pro dosažení těchto cílů.
Za účelem snížení dopadů má EK v úmyslu podporuvozidel s nulovými emisemi (do roku 2030 jich plánuje mít v provozu celkem 30 milionů), jakožto i letadel, člunů, letišť a přístavů a s nimi souvisejících obnovitelných a nízkouhlíkových paliv, jako je například vodík. V zájmu zajištění ekologičtější a udržitelnější mobility se Komise plánuje zavázat k velkým investicím do vysokorychlostní železniční a cyklistické sítě. Co se týče inovací, je naplánovaná podpora rozvoje umělé inteligence (AI) a multimodality. Ambicí je nabídnout cestujícím možnost přímého nákupu jízdenek na multimodální cesty a podpořit inovace a využití dat a umělé inteligence pro chytřejší mobilitu. Velká část investic Unie bude také přidělena na dokončení Transevropské dopravní sítě (TEN-T) do roku 2030 a na modernizaci všech typů dopravy tak, aby mobilita zůstala pro všechny občany spravedlivá a bezpečná.
Aby se tato vize stala realitou, určuje Strategie udržitelné a inteligentní mobility 10 stěžejních oblastí s akčním plánem, který bude koordinovat práci EU v nadcházejících letech. Scénáře, na nichž je strategie založena, související s těmi, které podporují plán cílů v oblasti klimatu do roku 2030, ukazují, že při správné úrovni ambicí může kombinace politických opatření stanovených ve strategii do roku 2050 dosáhnout 90% snížení emisí v odvětví dopravy. Jsou stanoveny různé milníky, které ukazují postup evropského dopravního systému k dosažení cílů udržitelné, inteligentní a odolné mobility“::
- Do roku 2030
- na evropských silnicích bude v provozu nejméně 30 milionů automobilů s nulovými emisemi
- 100 evropských měst bude klimaticky neutrálních
- vysokorychlostní železniční doprava se v celé Evropě zdvojnásobí
- plánované hromadné cestování pro cesty do 500 km by mělo být uhlíkově neutrální
- automatizovaná mobilita bude nasazena ve velkém měřítku
- námořní plavidla s nulovými emisemi budou připravena na trh
- Do roku 2035
- velká letadla s nulovými emisemi budou připravena k uvedení na trh
- Do roku 2050
- téměř všechna auta, dodávky, autobusy i nová těžká vozidla budou mít nulové emise
- nákladní železniční doprava se zdvojnásobí
- plně funkční multimodální transevropská dopravní síť (TEN-T) pro udržitelnou a inteligentní dopravu s vysokorychlostním připojením
Klíčová opatření EU v rámci oblasti politik „Evropská udržitelná a inteligentní mobilita” v rámci „Zelené dohody“ jsou následující:
- Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu (přijata 9. prosince 2020, viz sekce Dokumenty)
- Výzva k financování podpory zavedení veřejných dobíjecích a čerpacích stanic v rámci infrastruktury pro alternativní paliva (zahájena 14. ledna 2020)
- Posouzení legislativních možností pro podporu výroby a dodávek udržitelných alternativních paliv pro různé druhy dopravy (probíhá od roku 2020)
- Revidovaný návrh směrnice o kombinované dopravě (druhý revidovaný návrh bude oznámen v roce 2021)
- Přezkum směrnice o infrastruktuře alternativních paliv (do července 2021)
- Přezkum hlavních směrů pro transevropské dopravní sítě (plánováno na 2. čtvrtletí 2021)
- Iniciativy pro lepší řízení a navýšení kapacity železnic a vnitrozemských vodních cest(plánováno na rok 2021)
Návrh přísnějších norem pro emise znečišťující ovzduší pro vozidla se spalovacími motory(plánováno na 4. čtvrtletí 2021).
Lidé
Petr Dovolil
Garant tématu
Seniorní konzultant a vedoucí oddělení Poradenství v rámci pražské pobočky Mott MacDonald
Zprávy
Akce
RETHINK: Oficiální zahájení projektu – online
- Konference
- Změna klimatu
- Energie
- Doprava a mobilita
- Pořádá Česká podnikatelská rada pro obnovu a rozvoj (CBCSD)
Videa
Projekty
K tomuto tématu nemáme zatím žádné projekty.
Další odkazy
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.