Bonifikace dodavatele
Zákon o zadávání veřejných zakázek nabízí zadavatelům řadu nástrojů, jimiž mohou dodavatele motivovat k podpoře odpovědného veřejného zadávání, udržitelných a inovativních řešení.
Zadavatel může dodavatele motivovat k vyšší aktivitě na podporu prvků odpovědného veřejného zadávání, udržitelných a inovativních řešení tím, že na základě plnění původní veřejné zakázky může být dodavateli umožněno další plnění.
Ve smlouvě na veřejnou zakázku může zadavatel stanovit, že spokojenost s tím, jak zadavatel dané prvky plní, vyjádřená např. formou potvrzení o řádném plnění prvků odpovědného zadávání, udržitelných a inovativních řešení v rámci původní veřejné zakázky bude předpokladem pro uplatnění práva zadavatele na zadání určité další části plnění tomuto dodavateli (tzv. opce).
Může to být i předpokladem pro zařazení dodavatele na seznam dodavatelů, kteří jsou obesílání s poptávkou zakázek zadávaných mimo zadávací řízení (veřejné zakázky malého rozsahu nebo podlimitní zakázky) v souladu s interními předpisy zadavatele.
Právo zadavatele na zadání další části plnění (opci) lze vymezit v zásadě dvěma způsoby v závislosti na charakteru plnění, na něž by se měla opce vztahovat, a to:
- postupem v jednacím řízení bez uveřejnění za podmínek § 66 zákona o zadávání veřejných zakázek
Na základě tohoto ustanovení je zadavatel oprávněn vymínit si v zadávací dokumentaci zadání veřejné zakázky přímo stávajícímu dodavateli prostřednictvím jednacího řízení bez uveřejnění. Předpokladem tohoto postupu je, že zadavatel zahájení původního zadávacího řízení řádně zveřejnil a že nově zadané služby nebo stavební práce budou spočívat v opakování obdobných služeb nebo stavebních prací jako v původní veřejné zakázce. Vedle povinnosti zadavatele tuto možnost v zadávací dokumentaci uvést, je zadavatel dále povinen uvést i rozsah nových služeb či stavebních prací, zahrnout hodnotu nových prací do předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky a zahájit jednací řízení bez uveřejnění do 3 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku. Skutečná cena zakázky na nové služby nesmí přesáhnout předpokládanou hodnotu nových stavebních prací či služeb o více než 30 % a současně nesmí přesáhnout 30 % ceny původní veřejné zakázky.
- postupem vyhrazené změny závazku dle § 222 odst. 2 zákona o zadávání veřejných zakázek
Tímto postupem může dojít ke změně závazku ze smlouvy, za předpokladu, že si ji zadavatel v zadávací dokumentaci vyhradil podle § 100 odst. 1 zákona o zadávání veřejných zakázek. V takovém případě je zadavatel povinen jednoznačně vymezit podmínky a obsah změny (prodloužení závazku, resp. navýšení rozsahu dodávek, služeb nebo stavebních prací) a zajistit, že uplatnění takto vyhrazené změny nepovede ke změně povahy veřejné zakázky.
Touto cestou je možno dojít nejen k úpravě rozsahu plnění veřejné zakázky, nýbrž i k případné úpravě ceny či jiných obchodních a technických podmínek. Zadavatel tedy může, za předpokladu naplnění výše uvedených podmínek, nadstandartní plnění dodavatele v sociálních či enviromentálních oblastech bonifikovat různorodými příplatky.
V České republice se tématu věnují
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Ministerstvo práce a sociálních věcí se tématu věnuje prostřednictvím projektu Odpovědné veřejného zadávání. Nově k tomu též využívá Platformu odpovědného veřejného zadávání, která je volným a neformálním sdružením subjektů, které se hlásí ke strategickému přístupu ve veřejném nakupování a ve své praxi implementují veřejné zadávání.
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí se v rámci odpovědného zadávání věnuje tématu šetrné veřejné správy a na svých stránkách publikuje metodiky a metodické listy k vybraným produktovým kategoriím.
Ministerstvo pro místní rozvoj
Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí se coby gestor zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů („ZZVZ“) podílí na zpracování metodik k odpovědnému zadávání s cílem její plné kompatibility s uvedeným zákonem.
Lidé
Josef Hlavička
Garant oblasti, odborník v oblasti veřejného sektoru, regulací a legislativy
Partner ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
Adéla Havlová
Odborník v oblasti veřejného sektoru a regulací
Partner ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
Csaba Csorba
Odborník v oblasti veřejného sektoru a regulace
Senior advokát ve společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
Zprávy
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.
Akce
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.
Videa
12. 12. 2022
Potenciál místní ekonomiky – pozvánka
10. 10. 2022
RETHINK: Oficiální zahájení projektu – online
Projekty
K tomuto tématu nemáme zatím žádné projekty.
Další odkazy
Pro daná kritéria nemáme žádné výsledky.